Trzy kroki do rozsądniejszego testowania

Nie tylko duże firmy powinny przeprowadzać badania użyteczności by polepszyć swoje wyniki i zwiększyć współczynnik konwersji. Jeszcze ważniejszą rolę odgrywają testy zmian na witrynach internetowych mniejszych wydawców. Nie jest tu konieczne wynajmowanie specjalistycznej agencji do przeprowadzania kosztownych testów typu A/B. Wystarczy wiedzieć, czego się szuka.

Ile razy dokonałeś zmiany w witrynie a potem zastanawiałeś się, czy nie powinieneś zbadać rezultatów tych zmian? Jeżeli wdrożysz trzy poniższe kroki do rozsądniejszego testowania, twoje rozterki będą należeć do przeszłości.

Krok nr 1: Ustal kluczowe wskaźniki wydajności

Podstawowym pojęciem przy analizie informacji, niezależnie od tego czy jest to analiza witryny czy statystyki sprzedaży, jest KPI, Key Performance Indicator, co oznacza “kluczowy wskaźnik wydajności”.

Wskaźniki określane są w zależności od tego, jakiego rodzaju informacje chcesz uzyskać przeprowadzając dany test. Mają one odpowiedzieć na pytanie “czego chcę się dowiedzieć z danego testu”. Jeśli próbujesz zmienić sformułowanie w tekście i dajesz bezpośrednie polecenie kliknięcia na link, wskaźnik wydajności powinien dotyczyć częstotliwości kliknięć. Ilu użytkowników kliknęło na link przed, a ilu po wprowadzeniu zmian?

Zanim ustalisz wskaźniki musisz wiedzieć jakiego rodzaju informacje cię interesują. Stawiając pytania na które mają odpowiedzieć twoje wskaźniki, możesz łatwiej określić cel testu. W przeciwnym razie można łatwo pogubić się w napływie infomacji.

Oto kilka pytań, które możesz sobie zadać, aby uzyskać najważniejsze wskaźniki:

  • Czy próbuję zwiększyć częstotliwość kliknięć w link lub przycisk?
  • Czy próbuję zwiększyć konwersję danego produktu?
  • Czy próbuję nakłonić użytkownika do wykonania pewnej czynności poprzez zmianę sformułowania w tekście?

Krok nr 2: Proś o porady

Prosząc innych o porady możesz uzyskać inny punkt widzenia na twój test. To może być szczególnie ważne, jeśli nie są oni jeszcze zorientowani w twoim sposobie pracy. Burza mózgów z grupą ludzi daje ci nie tylko możliwość wypróbowania własnych pomysłów na innych ale również pomaga ci w utrzymaniu właściwego kierunku działania.

Krok nr 3: Niezależenie od tego, co się stanie – ucz się!

Wynik testu jest nagrodą za pracę, którą w niego włożyłeś. Należy pamiętać o tym, że nawet jeśli otrzymasz rezultaty, których się nie spodziewałeś, możesz się wiele nauczyć. Dlatego zawsze jako cel stawiaj sobie uczenie się czegoś, co może mieć zastosowanie w twojej pracy z witryną internetową w przyszłości.

O czym należy pamiętać przed procesem testowania witryny

Niezależenie od wyników testu, zawsze się możesz czegoś nauczyć. Oto kilka wskazówek, które pomogą ci w rozsądniejszym planowaniu testów:

  1. Włóż tyle pracy, ile potrzeba na przeprowadzenie dobrego testu
  2. Słuchaj innych i nie zaprzepaść możliwości współpracy
  3. Skoncentruj uwagę na wskaźnikach wydajności i pytaniach, na które mają dać odpowiedź
  4. Dopilnuj, żeby nauczyć się czegoś, nawet jeśli twoja hipoteza jest błędna

Dodatkowa wskazówka: Pamiętaj, żeby urozmaicić proces testowania. Pasja uczenia się nowych rzeczy pomaga w opracowaniu lepszych testów.

Testy i narzędzia do testowania

Istnieje wiele różnych typów testów. Dwa najczęściej stosowane to test A/B i testy z wieloma zmiennymi. Test A/B polega na stworzeniu dwóch wersji strony internetowej. Użytkownicy zostają podzieleni na dwie grupy. Jedna połowa jest odsyłana do wersji A a druga do wersji B. Nastąpnie robione są pomiary kluczowych wskaźników wydajności by zbadać, która ze strony przynosi lepsze rezultaty.

W testach z wieloma zmiennymi wybierane są dwie lub więcej podstron i tworzonych jest wiele wariantów, które używa się wymiennie. W ten sposób można przetestować prawie nieograniczoną liczbę wersji danej strony. Do przeprowadzenia testu potrzebna jest duża liczba użytkowników aby ustalić najlepszy statystycznie wariant strony.

Istnieje wiele różnych narzędzi, które posiadają różne funkcje. Które z nich wykorzystasz zależy w dużej mierze od tego, jakiego rodzaju test masz zamiar przeprowadzić i co chcesz przetestować. Oto trzy narzędzia, które możesz wypróbować bezpłatnie.

Google Analytics

Google Analytics Content Experiments to darmowe narzędzie, które można użyć do testowania, mierzenia i optymalizacji z tego samego miejsca. Można zbadać różnego rodzaju design, layouty i zawartość, by przekonać się, co jest najbardziej skuteczne. Narzędzie pozwala przetestować do dziesięciu wariantów strony kontrolnej podczas gdy Google Analytics mierzy efektywność każdej wersji.

Visual Website Optimizer

Narzędzie Visual Website Optimizer pozwala na darmowe przetestowanie do 1000 użytkowników w ciągu 30 dni. Zawiera ono między innymi testy A/B i testy z wieloma zmiennymi, ale również inne rodzaje testów.

Optimizely

Narzędzie Optimizely jest dostępne w czterech przedziałach cenowych, z czego trzy można wykorzystać bezpłatnie w ciągu trzydziestu dni. Instaluje się je wklejając linijkę do nagłówka strony a następnie można wprowadzać zmiany w całej szacie graficznej. Narzędzie umożliwia przeprowadzanie testów A/B oraz testów z wieloma zmiennymi.

Dodatkowa lektura

Jeśli jesteś zainteresowany dodatkowymi informacjami o różnych rodzajach testów, polecamy następujące publikacje: